Statens dyrevelfærdsmærke ’Bedre Dyrevelfærd’ er allerede velkendt og udbredt blandt forbrugerne på grise- og kyllingekød. Nu er mærket udvidet til også at omfatte mejeriprodukter samt okse- og kalvekød. Mærket skal gøre det lettere for forbrugeren at vælge kød fra dyr med endnu bedre dyrevelfærd og tydeliggør niveauet af dyrevelfærd på en nem og overskuelig måde. Ligesom på grise- og kyllingekød kan mejeriprodukter og okse- og kalvekød få enten et, to eller tre hjerter, så det bliver nemt at vælge det niveau af dyrevelfærd, der passer til den enkelte forbrugers ønsker og pengepung.
De seneste undersøgelser fra Miljø- og Fødevareministeriet viser, at forbrugernes kendskab til Dyrevelfærdsmærket er skudt i vejret, så mere end 60 procent af forbrugerne nu kender mærket. Samtidig har hele 75 procent af de respondenter, som kender mærket, tillid til mærket.
Men på trods af de gode resultater, så er mærket stadig meget nyt, og der er stadig et stort behov for at styrke forbrugernes viden om, hvad de får, når de vælger fødevarer med enten et, to eller tre grønne hjerter. Derfor har Mælke- og Kvægafgiftsfonden valgt at støtte projekter for 2020 til promovering af hjertemærket ved at styrke forbrugernes kendskab til hjertemærket, øge omsætning og dermed sikre endnu bedre dyrevelfærd for flere dyr. Men Corona krisen har betydet, at de fleste har holdt lidt tilbage med aktiviteter og annoncering for ikke alt skulle drukne i nyheder om Covid19. Nu håber vi, at der igen kan blive plads til nyheder om mærket, og vi forventer meget aktivitet med promovering af hjertemærket for kvæg hen over efteråret.
Vi landmænd og vores andelsselskaber har taget hjertemærket til os. Og dermed er forbrugerdrevet dyrevelfærd også blevet til producentdrevet dyrevelfærd. I må lige som mig have set, at mange flere køer er kommet på græs. Også hos landmænd, som aldrig før har tænkt, at de skulle have køer på græs igen. Der er blevet delt mange billeder og film på Facebook af køer, som kom på græs. Selv om god dyrevelfærd er meget andet end køer på græs, så er det et meget synligt tiltag som er nemt at kommunikere om til de forbrugere, der skal købe varen.
Hjertemærket kan vi også bruge til at forklare forbrugerne og vores omverden, hvad vi laver, og at dyrevelfærd er meget kær for alle landmænd og fylder meget i vores hverdag. Vi investerer løbende i dyrevelfærd, fx har vores køer fået nye kobørster i 2018, vandsenge i 2019 og i år har vi fået ’SenseHub’- sensorer, der holder øje med vigtige dele af vores køers velfærd og kan være med til at fange problemer, før de opstår. I Danmark har vi generelt en rigtig god dyrevelfærd, men for alle kvægbrugere er det også naturligt, at vi hver dag prøver at blive endnu bedre.
Så når kampagnen bliver skudt i gang her til efteråret, så er vi som branche klar.
Teksten er også tryk i Landbrugsavisen d. 4. juli 2020, s. 24.