af Peter Mollerup

Undervisningsmateriale om dyrevelfærd

18-01-2019

Hvad ved børn og unge om dyr? Jeg vover at påstå, at det er meget, meget lidt. Jo, de kender en, som har en hund eller en kat, og selv har de i en kort periode haft en guldhamster, men derudover er deres viden om dyr forbavsende lille. Kødet i pastasovsen, bøffen på panden, kødstykkerne i hønsesalaten og mælken de drikker – det er levende dyr, som har lagt krop til disse produkter, men hvor disse dyr har opholdt sig, og hvordan de har haft det, er de fleste ikke blevet oplyst om.

Jeg var for en del år siden undervisningsministeriets fagkonsulent i biologi og rejste land og rige tyndt for at besøge folkeskoler og få et overblik over fagets tilstand og elevernes faglige niveau. Det var dybt nedslående – den biologiske faglige viden var under lavmål. Eleverne kunne ikke nævne navnet på en plante eller et dyr - bortset fra mælkebøtte og regnorm. Kunne sige lidt om forurening og klima men uden at have kendskab til de fundamentale grundbegreber. Hos samfundets beslutningstagere var angsten for faglig paratviden slået igennem, idet man bl.a. henviste til, at eleverne jo bare kunne google, når de havde brug for viden.

Og så til den positive del af min beretning: For et par år siden besluttede miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, at elevernes viden om dyrevelfærd skulle højnes. Vi i dyreværnsforeningerne glædede os over denne fornuftige beslutning, for på det tidspunkt var undervisningsmaterialer om dyr enten produceret af Landbrug & Fødevarer eller af os selv, og de gav ikke altid et nuanceret billede af emnet og problemstillingerne. Det var også ministerens tanke, at alle relevante interessegrupper skulle inddrages i processen, for at materialet kunne blive så troværdigt som muligt. Derfor kom Københavns- og Aarhus universiteter, Det Dyreetiske Råd og Den Danske Dyrlægeforening også med i arbejdsgruppen, og egentlig er det fantastisk, at det nu er lykkedes at blive enige om et undervisningsmateriale med en så blandet forsamling.

Materialet fortæller om dyrenes oprindelse og levevis, om dyreetik og om dyrevelfærd. Dette bliver gjort på 3 niveauer: Indskolingen, 4.- 6. klasse og 7. – 9. klasse.  Materialet til de store klasser er allerede klar, og der arbejdes nu med materialet til indskolingen. Emnerne, sproget og begreberne er tilpasset elevernes alderstrin. Således er det familiedyrene, der er i centrum for indskolingen, mens mere abstrakte filosofiske og etiske begreber præsenteres på de ældste klassetrin.  Her er der fx også afsnit, der tager udgangspunkt i forbrugernes valgmuligheder, når der skal købes ind til middagsretten. Supplerende viden, arbejdsopgaver og lærevejledning kan hentes via internettet. Heldigvis er der også udarbejdet en rigtig papirbog til alle niveauer, så eleverne ikke kun overlades til en rodebunke af fotokopier eller nogle computerprogrammer. Med bogen i hånden er der også mulighed for at sidde med en voksen og tale om bogens tekst og billeder.

Det er virkelig imponerende, at det har kunnet lade sig gøre at udarbejde et så gedigent og smukt undervisningsmateriale. Flot af ministeriet at tage initiativet og på fornem vis styre de mange modsatrettede interesser i mål. Jeg håber virkelig, at materialet vil blive brugt i folkeskolen i stort omfang.

Vil du vide mere om emnet?

Læs mere om undervisningsmaterialet.